reklama

Strýco Šomel

Strýco Šomel bývali v našej ulici štvrtý dom pod nami. Písali sa Schwamel, ale ako malý chlapec ich meno som poznal iba z počutia a mne to znelo ako Šomel. Boli tesár, chodili robiť krovy. Koľkí pri takej robote spadli zo strechy. Strýco nie. Dožili sa celkom slušného veku. Hoci triezveho som ich videl iba raz a to bolo skoro ráno, keď išli na prvý autobus.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)
Obrázok blogu

Strýco Šomel bývali v našej ulici štvrtý dom pod nami. Písali sa Schwamel, ale ako malý chlapec ich meno som poznal iba z počutia a mne to znelo ako Šomel. Boli tesár, chodili robiť krovy. Koľkí pri takej robote spadli zo strechy. Strýco nie. Dožili sa celkom slušného veku. Hoci triezveho som ich videl iba raz a to bolo skoro ráno, keď išli na prvý autobus.

V zime chodievali mäsiarčiť na zabijačky. Aj u nás boli. Vypité mali už keď prišli, ale nože mali nabrúsené poriadne. Vtedy som si pomyslel, že to je len otázka krátkeho času, čo sa nimi porežú. Nikdy sa neporezali. Ani seba, ani nikoho druhého.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Veľa toho nenarozprávali, iba občas stručný pokyn.

-Nalej!

Niekto im nalial a už sa zasa sústredili na svoju prácu.

V starých svätovojtešských kalendároch som kedysi čítal vtipnú odpoveď na otázku, ako by deti v škole vysvetlili, čo je rovná čiara a čo krivá. Jedno z detí povedalo: "Rovná čiara je z kostola do krčmy a krivá z krčmy domov." No v prípade strýca Šomla ani toto neplatilo. Oni už z kostola do krčmy išli nakrivo. Asi im stačilo pozrieť sa, ako pán farár pijú víno z kalicha a už mali krvinky opité.

V takomto stave si raz pred krčmou potrebovali zapáliť cigaretu. Vyškrtali asi desať zápaliek, kým sa im to podarilo. Zapáliť zápalku ešte hej, ale trafiť na koniec cigarety, ktorú mali v ústach, to bol pre nich veľmi ťažký problém. Asi videli pred nosom cigarety dve, preto plameňom kmitali vpravo-vľavo. Horiacimi zápalkami si celkom do čierna začmudili nos, kým sa im to konečne podarilo. Potom si slastne potiahli a mocne, ako keď sa z pod vody po štyroch minútach plavec vynorí nad hladinu, sa nadýchli. Zlostne šmarili neposlušnú zápalku na zem, dupli po nej nohou (no trafili sa tak pol metra od nej) a mierne vyrovnanou, no predsa krivou čiarou zamierili tých päť metrov do krčmy. Že mali začmudený čierny nos, to neprekážalo ani strýcovi, ani ostatným štamgastom z krčmy. Nakoniec, veď to tak bývalo každý deň...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Raz som z Pezinka cestoval autobusom do Častej. Boli voľné dve miesta, jedno vedľa strýca Šomela a druhé za ním, vedľa jeho syna Fera. Sadol som si k Ferovi a dali sme sa spolu do reči. Jeho tatko sa každú chvíľu obzeral na nás, no hlavne na mňa. Vyzeralo to, ako by nevedel, s kým sa to jeho syn rozpráva.

-No, tato, že nevýš, gdo to tu se mnu sedzí? - spýtal sa ho syn Fero.

Strýco upreli pohľad na mňa, prižmúrili oči a zrejme sa rozhodli, že vedia.

-Čo by som nevedzél. Ón mi ráz v noci dál v Ulyčke po papule!

Samozrejme, že Fero otcovi neveril a ja dávam na to čestné slovo, že som to naozaj nebol ja, kto strýcovi dal v Ulyčke po papuli. Veď ja som v živote nikomu nedal po papuli.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Aj keď, boli chvíle, že by som bol aj dal, no slabší ma nehnevali a na silnejších som si netrúfal...

Marián Minárik-Častovský

Marián Minárik-Častovský

Bloger 
  • Počet článkov:  279
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Narodil som sa 25.marca 1939 v Častej ako večný optimista. Hoci som len obyčajný smrteľník, páči sa mi to, čo pánu Bohu: rastliny, kvetiny, zvieratá, ryby, vtáky, ľudia, lúky, stromy, zem, skaly, hory, oblaky, hviezdy, mesiac, slnko, voda, vzduch... Ja viem, je toho veľa, ale takí sme už my – optimisti. Zo všetkého však najkrajšia je žena. Tá sa pánu Bohu podarila k jeho vrcholnej spokojnosti. Potom už prestal tvoriť, celú nedeľu odpočíval a kochal sa pohľadom na jej krásu..... Zoznam autorových rubrík:  Historky spod Častovskej vežePoviedkyMoja poéziaÚvahySpomienkyMyšlienkyNedeľná chvíľka poézieNapadlo miMinipríbehyMoja rodná ČastáNeznáme objektyPríbeh s fotografiamiVýpisky z k níhŠperkyZ ciest po zemskej guliSpravodajstvo pod čiarou

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu