reklama

Môžu byť myšlienky nestráviteľné?

Jeden náš významný spisovateľ povedal o druhom našom významnom spisovateľovi, že v jeho hlave sa plodia myšlienky ako králiky. No, bohužiaľ, všetky majú nulovú hodnotu a sú, jednoducho, nestráviteľné. Nechcel som k tomu nič poznamenať, lebo som si uvedomil, že som nikdy neskúšal preverovať myšlienky ako potravu. Zašiel som domov a vyhľadal som v Literárnom týždenníku miesto, kde komentované myšlienky boli zverejnené. Našiel som ich, vystrihol a skúšal som ich zjesť. Priznám sa, žul som ich, prežúval, ale naozaj, aj pre mňa sa ukazovali byť nestráviteľné. Chuť mali skutočnej zlú a dostať ich dolu krkom do zažívacieho traktu som nedokázal. Takmer samé sa miernym násilím vracali naspäť, ako by sa im žiadalo denné svetlo.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)

Spomenul som si, že keď sa jedlo nedá udržať v útrobách, zvyknú pomôcť kyslé uhorky. Naložil som teda myšlienky do sladkokyslého nálevu a čakal tri týždne, čo z toho vznikne.

Nevzniklo nič! Myšlienky naďalej boli nestráviteľné. Takými ostali aj potom, keď som ich povaril v slanej vode, nepomohlo ani varenie v sladkej vode, rovnako ako dusenie na masti, na masle, natieranie Ramou, či Florou.

Väčšina z vás by sa už určite vzdala ďalších pokusov. Ja nie! Ak ma nepoznáte, musím vám povedať, že ja sa len tak ľahko nevzdávam. Vravel som si, že ani soľ sa nedá jesť samotná, ale jej potreba pri iných jedlách, hoci len v malých množstvách je nevyhnutná. Tak som trhal myšlienky na slová, potom i na písmená, k jedlu to však stále nebolo. Nakoniec som myšlienky spálil na miske, rozdrvil na jemný prach a ten som zamiešal do nesky, z ktorej som si uvaril kávu. Bol už najvyšší čas, aby som si upokojil rozčúlené nervy. Ako obyčajne, kávu som si osladil a potuzemčil rumom. A predstavte si, v tej osladenej a potuzemčenej káve myšlienky, dovtedy nejedlé, naraz konečne dostali absolútne prijateľnú stráviteľnú podobu. Pokus som potom zopakoval aj s myšlienkami iných autorov, názorovo veľmi vzdialených. A aj ich myšlienky, rozpustené v osladenej káve s rumom, sa dali až priveľmi dobre konzumovať. Celý pokus som nakoniec preveril vlastnými myšlienkami a – chvála Bohu - aj v tom prípade úspešne.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

S plnou zodpovednosťou môžem teda vydať svedectvo, že myšlienky, nech už sú to myšlienky kohokoľvek, v uvedenej mojej úprave sú veľmi dobre stráviteľné.

Dovolte mi uviesť príklad. Čítal som v českom preklade báseň poľského básnika Juliana Tuwima:

 

Trávo, vysoká trávo,

zdvihni se nad mou hlavou,

ať splynem v jednom poli,

i já i tvoje stvoly.

 

Ať smím se v tebe vtělit

a prokvést do tvé dřeně,

slůvkem se neoddělit

už nikdy od zeleně.

 

Ať o tobě i sobě

jen jedním jménem mluvím.

Ať oba dva jsme: tráva,

aneb oba: tuwim.

 

Hoci pekná báseň, no v takejto podobe pre mňa trochu nestrávitelná. Tak som si ju upravil po svojom:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

Ona leží so mnou vedno,

na nej mi usína hlava.

Ja v tom šťastí jedno prianie mám,

nech obaja sme spolu jedno:

buď obaja tráva,

alebo obaja Marián...

Marián Minárik-Častovský

Marián Minárik-Častovský

Bloger 
  • Počet článkov:  279
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Narodil som sa 25.marca 1939 v Častej ako večný optimista. Hoci som len obyčajný smrteľník, páči sa mi to, čo pánu Bohu: rastliny, kvetiny, zvieratá, ryby, vtáky, ľudia, lúky, stromy, zem, skaly, hory, oblaky, hviezdy, mesiac, slnko, voda, vzduch... Ja viem, je toho veľa, ale takí sme už my – optimisti. Zo všetkého však najkrajšia je žena. Tá sa pánu Bohu podarila k jeho vrcholnej spokojnosti. Potom už prestal tvoriť, celú nedeľu odpočíval a kochal sa pohľadom na jej krásu..... Zoznam autorových rubrík:  Historky spod Častovskej vežePoviedkyMoja poéziaÚvahySpomienkyMyšlienkyNedeľná chvíľka poézieNapadlo miMinipríbehyMoja rodná ČastáNeznáme objektyPríbeh s fotografiamiVýpisky z k níhŠperkyZ ciest po zemskej guliSpravodajstvo pod čiarou

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu