reklama

Nočný rozhovor

Keď noc zakryje svet, je čas na rozhovor...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

- Mama! Počuješ ma?

- Počujem ťa, Ľuboško.

- Máš čas porozprávať sa so mnou?

- Pre teba mám vždy čas.

- Keď som ešte žil, nemala si vždy.

- Máš pravdu, nemala som vždy čas pre teba.

- Až keď som ochorel, mala si pre mňa viacej času...

- Hej, máš pravdu... Počkaj, zhasnem svetlo.

- Mama, ty plačeš?

- Áno, plačem...

- Prečo?

- Za tebou, že som ťa navždy stratila..

.- Zaujimavé, ty máš pocit, že si ma stratila a ja zasa, že som ťa našiel.

- ....

- Neplač, mama. To bolí... Chcem sa s tebou rozprávať

.- Už neplačem.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

- Chcela by si vedieť lietať?

- Čo ťa to napadlo?

- Keď som ešte žil, veľmi som túžil lietať. Pozoroval som z okna holuby. Sedávali na rímse. Keď sa im zachcelo, spustili sa do ulice, zakrúžili nad autami, nad ľuďmi, zamávali krídlami a opäť sa vzniesli na strechu. Svet pozorovali z výšky. Tak, ako ja. Pozeral som sa na svet z výšky nášho poschodia. Dolu medzi ľuďmi sa mi to nepáčilo. Tam hrozilo neustále nebezpečie. Iba keď som sa prechádzal s Helenkou... Ale aj vtedy som mal pocit, že sme spolu v oblakoch, že lietame... Mama, bola to láska?

- Čo ja viem? Azda áno. Mal si ju rád?

- Mal som ju rád. Bola krásna ako ty. Voňala. Oči mala ako dve dúhové gulôčky a vlasy z nej stekali ako vodopády. Raz som ju držal za ruku a mal som pocit, ako by krv z jej žíl pretekala do mojích žíl a ohrievala mi telo. Pery mala ako maliny. Tak veľmi som túžil pobozkať ju..

SkryťVypnúť reklamu
reklama

.- Nikdy si ju nepobozkal?

- Nie. Nemal som odvahu. Bál som sa, aby sa na mňa nenahnevala a neutiekla mi. Nechcel som ju stratiť pre jeden bozk. Okrem teba som žiadnu inú ženu nikdy nepobozkal...

- ....

- Mama, ty zasa plačeš? Prečo? Veď ti rozprávam o mojích najkrajších pocitoch.

- ...

- Neplač, naučím ťa lietať. Keď chceš lietať, nesmieš sa prstami jednej ruky dotýkať prstov druhej ruky. Naše prsty sú ako povrázky, ktoré sa do seba ľahko zapletú a potom nemáme voľné ruky na lietanie. Vystri ruky pred seba a pomaly začni nimi krúžiť. Krúž pomaly. Najskôr cítiš aké sú ruky ťažké, keď smerujú nahor, a aké sú ľahké, keď smerujú nadol. Keď s nimi krúžiš dlhšie, tie rozdiely sa strácajú. Po chvíli celé tvoje telo stratí váhu a ty sa vznesieš. Len nedávaj ruky k sebe a stále nimi pomaly krúž.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- Veď krúžim, krúžim. A naozaj cítim, ako by som strácala váhu. Veď ja sa už nedotýkam stoličky! .. Ja sa naozaj vznášam! ... Krásny pocit! Netušila som, že je to také jednoduché...

- Nemala si prestať krúžiť rukami, mohla si si polietať.

- Stačilo mi to. Krv sa mi rozprúdila, telo rozpálilo od vzrušenia..

.- Mama, bola to láska?

- Prečo si myslíš, že by to mala byť láska?

- Čítal som v knižkách, že od lásky sa krv rozprúdi a od vzrušenia sa rozpáli telo.

- No, možno je to podobné, ale predsa len je rozdiel medzi lietaním a láskou.

- Čo je teda láska?

- Láska má veľa podôb. Rodičia milujú svoje deti, deti milujú svojich rodičov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- Prečo?

- Prečo, prečo! Bol si môj syn, z mojho tela, z mojej krvi, mal si moje vlastnosti, naučila som ťa chodiť, rozprávať...

- A otec?

- Otec? Otec ťa má tiež rád. Určite..

.- Teba prečo nemá rád?

- Prečo myslíš, že ma nemá rád?

- Nežil s nami. Keď prišiel za mnou, zvítal sa so mnou, objal ma a tebe podal iba ruku. Ako cudzí.

- Nie je cudzí. Sme tvoji rodičia, on otec, ja matka. Sme dobrí priatelia.

- Prečo je on mojim otcom, keď ste iba priatelia?

- Predtým, než si sa narodil, boli sme s tvojim otcom priatelia, ako teraz. Tak, ako sa tebe páčila Helenka, aj mne bolo dobre v otcovej spoločnosti. Rada som sa s ním rozprávala, rada som sa ho dotýkala, rada som sa s ním bozkávala...

- Vy ste sa spolu aj bozkávali?

- Áno. Bozkávali sme sa, mali sme sa veľmi radi. Ty si sa narodil z našej veľkej lásky.

- Ja som sa narodil z veľkej lásky?

- Áno. Ty si bol pripomienkou našej veľkej lásky.

- Rozprávaj mi o tom, ako som sa narodil.

- Veľa si toho nepamätám. Tvoje narodenie som prežila v narkóze. Mala som dve sestry, myslela som, že aj ty budeš dievčatko. Chcela som, aby si sa volal Lenka. Zmenila to pani docentka v pôrodnici, keď ma preberala z narkózy: „Mamička, zobuďte sa, máte životaschopného syna!“ Bola som z toho prekvapená a tvoj príchod na tento svet som privítala otázkou: „A ako sa bude volať?“ Mala som pripravené meno iba pre dievčatko. Nevedela som sa sama rozhodnúť. Keď prišiel tvoj otec, dohodli sme sa, že sa budeš menovať Ľubko.

- Nemohol som byť Juraj, ako otec?

- Jedného syna Jurka už mal a druhý sa volá Stanko.

- No a neboli ešte iné, lepšie mená?

- Pre takého huncúta ako ty lepšie meno nikde nenájdeš!

- Mama, nevadi ti, že som chlapec?

- Naopak, som šťastná, že si chlapec.

- Myslím, že už nie som ničím.

 - Pre mňa si ostal všetkým.

- Odkedy som zomrel, dívam sa na svet a ničomu nerozumiem. Okrem teba nemám nikoho. Len s tebou sa môžem rozprávať. Ty to možno ani nevieš, ale ja chodím stále za tebou. Vieš o tom?

- Viem... Tvoju prítomnosť cítim stále a všade..

.- Dobrú noc, mami!

- Neodchádzaj!

- Musím...

- Prečo?

-Ja to sám neviem.

- Kam chceš odísť teraz, v noci?

- Ja nemám noc. Odchádzam a nebudem.

- Ty sa už nebudeš so mnou zhovárať?

 - Som, keď som s tebou, mama. Keď nie som s tebou, vtedy nie som. Tvoja noc je mojim dňom a tvoj deň je mojím nebytím. Chodím stále za tebou a nie som. Dnes už nie som...

- Ľubko! Ľuboško!!!...Ľubko!...Dobrú noc...

Marián Minárik-Častovský

Marián Minárik-Častovský

Bloger 
  • Počet článkov:  279
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Narodil som sa 25.marca 1939 v Častej ako večný optimista. Hoci som len obyčajný smrteľník, páči sa mi to, čo pánu Bohu: rastliny, kvetiny, zvieratá, ryby, vtáky, ľudia, lúky, stromy, zem, skaly, hory, oblaky, hviezdy, mesiac, slnko, voda, vzduch... Ja viem, je toho veľa, ale takí sme už my – optimisti. Zo všetkého však najkrajšia je žena. Tá sa pánu Bohu podarila k jeho vrcholnej spokojnosti. Potom už prestal tvoriť, celú nedeľu odpočíval a kochal sa pohľadom na jej krásu..... Zoznam autorových rubrík:  Historky spod Častovskej vežePoviedkyMoja poéziaÚvahySpomienkyMyšlienkyNedeľná chvíľka poézieNapadlo miMinipríbehyMoja rodná ČastáNeznáme objektyPríbeh s fotografiamiVýpisky z k níhŠperkyZ ciest po zemskej guliSpravodajstvo pod čiarou

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu